مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

زایمان طبیعی


زایمان طبیعی یک امر فیزیکی است که در آن مادر باردار می تواند به طور طبیعی و با انجام فعالیت های عادی در دوران بارداری زایمان خوبی داشته باشد. اما درد زایمان طبیعی برای همه خانم ها نگران کننده است، به همین دلیل مادران باردار در انتخاب زایمان تردید دارند و مهم است که همه خانم ها اولین مراحل این نوع زایمان را درک کنند.

زمان دقیق زایمان طبیعی مشخص نیست و زمانی که پزشک برای زایمان در نظر می گیرد محدود است و امکان زایمان حتی ۲ تا ۳ هفته زودتر وجود دارد.

روش های زایمان طبیعی

زایمان طبیعی به سه مرحله تقسیم می شود.

مرحله اول

در این مرحله درد مادر به تدریج شروع می شود و تا باز شدن کامل دهانه رحم ادامه می یابد.

مرحله اول زایمان خود به سه مرحله تقسیم می شود:

• درد اولیه

• درد فعال

• سطح تغییر

درد اولیه از مرحله اول

دهانه رحم نازک می شود و مادر شروع به احساس درد می کند، اما درد برای مادر بیشتر از مراحل بعدی قابل تحمل است زیرا دهانه رحم به آرامی باز می شود.

درد فعال

وقتی این مرحله به 7-4 سانتی متر رسید. وقتی رحم تا 6 سانتی متر منبسط می شود، انقباضات قوی تر، درد بیشتر می شود و مادر داغ می شود.

مرحله انتقال

این مرحله زمانی است که دهانه رحم از 8 تا 10 سانتی متر باز می شود و مادر بیشترین درد را در این زمان احساس می کند. این زمان زیاد نیست (20 تا 90 دقیقه)، در این مدت جنین به روده مادر فشار می آورد و مادر باردار آماده زایمان می شود.

مراحل زایمان طبیعی

مرحله دوم

در این مرحله دهانه رحم مادر به طور کامل گشاد شده و جنین خارج می شود. دکتر از مادر خواست فشار بیاورد. هنگامی که رحم منقبض می شود و مادر فشار می آورد، سر نوزاد پایین می آید و سر نوزاد را در دهانه رحم قرار می دهد، پزشک با استفاده از دستگاه ساکشن خون و مخاط رحم را از بینی نوزاد، سپس شانه، تیغه های شانه و سایر قسمت های بدن جسد کودک را بیرون آوردند.

سطح سوم

این مرحله مربوط به خروج نوزاد و جفت است. پس از تولد نوزاد، جفت از دیواره رحم جدا شده و از واژن خارج می شود. زمان بیرون آمدن جفت بین 5 تا 30 دقیقه است.

برای مادرانی که برای بار اول قصد زایمان طبیعی دارند، 12 تا 16 ساعت طول می کشد تا دهانه رحم به طور کامل گشاد شود، اما برای مادران بار دوم، 5 تا 6 ساعت طول می کشد. وقتی مادر درد دارد، پزشک دهانه رحم را بررسی می کند تا زمان زایمان را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: زمان زایمان

روش های زایمان طبیعی

فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یک فرآیند طبیعی است که در آن سیستم های بدن مادر در هنگام زایمان غیرفعال است و نوزاد از طریق یک کانال طبیعی متولد می شود. به همین دلیل هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است.

درد زایمان طبیعی چند ساعت قبل و بعد از زایمان ادامه دارد و پس از زایمان، مادر به وضعیت قبلی خود باز می گردد. اما در سزارین درد مادر تا زمان زایمان ادامه دارد. به علاوه خونریزی در این زایمان کمتر از سزارین است.

زایمان طبیعی باعث می شود که نوزاد در روزهای آخر رشد زیادی از سلول های مغزی، سیستم تنفسی و کبد داشته باشد و کودک به طور کامل رشد کند.

در شکل طبیعی زایمان، ارتباط همزمان امکان پذیر است و مادر باردار می تواند به نوزاد خود شیر دهد. اعمال فشار به قفسه سینه به کودک کمک می کند تا نفس های بیشتری بکشد زیرا مایع از ریه ها خارج می شود.

اگر مادر آینده به درس های بارداری مانند ورزش، تغذیه و مراقبت از خود در دوران بارداری توجه کند، زایمان بیولوژیک یا طبیعی موفقیت آمیز خواهد بود.

در سزارین به دلیل برش بزرگی که در شکم مادر ایجاد می شود، مراقبت های بیشتری برای جلوگیری از عفونت لازم است. عوارض سزارین می تواند ناشی از چسبندگی داخل شکمی یا محل برش باشد.

همانطور که می دانید بسیاری از پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که زایمان طبیعی داشته باشند. زیرا این روش مزایای زیادی برای مادر و کودک دارد که ما آنها را برای شما لیست می کنیم:

در این مدت کودک باکتری های مفیدی دریافت می کند.

در حین زایمان، مایعی که وارد ریه های نوزاد می شود به طور کامل خارج می شود.

به طور کلی از خطرات و عوارض جراحی در امان خواهید بود.

نسبت به مادرانی که سزارین شده‌اند، می‌توانید سریع‌تر و موفق‌تر شیر بدهید.

در بارداری های بعدی عوارض بسیار کمتری خواهید داشت.

خطر ابتلا به چاقی و آسم را در کودک خود کاهش دهید.

در هنگام زایمان نسبت به کسانی که سزارین شده اند، عوارض بسیار کمتری خواهید داشت

برای این نوع حمل و نقل هزینه کمتری پرداخت می کنید.

فواید زایمان طبیعی برای مادران

هنگام تحقیق در مورد فواید زایمان طبیعی برای مادران، باید به چند نکته اشاره کرد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

شیردهی برای مادرانی که نوزادان طبیعی دارند رایج است

مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند، می توانند خیلی زودتر از آنهایی که سزارین شده اند، شیر بدهند.

مادرانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، به دلیل تاثیرات بیهوشی و گوش دادن به عدم فشار در ناحیه بخیه شده، هنگام در آغوش گرفتن نوزاد و شیردهی نیاز به حمایت دارند. در نتیجه شیردهی چندین ساعت و حتی تا 12 ساعت یا بیشتر به تاخیر می افتد. این تاخیر می تواند ذهن مادر را پریشان کند و باعث اضطراب شود.

در زایمان طبیعی، شیردهی با گرفتن نوزاد به تاخیر نمی افتد; از آنجایی که مادر تحت تاثیر داروهای بیهوشی نیست و در محل تزریق درد ندارد، می تواند سریعتر به کودک خود غذا بدهد.

آگاهی مادران زایمان طبیعی

تمرکز حین زایمان می تواند یکی دیگر از مزایای زایمان طبیعی برای مادران باشد. هنگام زایمان طبیعی، مادر کاملاً بیدار است و هیچ بیهوشی روی او استفاده نمی شود. بنابراین مادر آگاه است و می تواند فشار لازم را برای حرکت نوزاد به داخل کانال زایمان ایجاد کند. از این نوع فشار در سزارین نیز برای هدایت نوزاد به سمت مجرای زایمان استفاده می شود.

3- مادرانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند نیازی به تزریق مواد شیمیایی ندارند

در ماه آخر بارداری، دهانه رحم نرم می شود. در هنگام زایمان حجم رحم افزایش می یابد که باعث درد شدید می شود و در این شرایط جنین در لگن مادر قرار می گیرد. در این مرحله دهانه رحم کشیده و باز می شود. کودک به سمت پایین و اطراف حرکت می کند تا زمانی که سرش پایین بیاید.

هر بار که رحم منقبض می شود، سیگنالی به مغز ارسال می شود که باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود. با ترشح این هورمون انقباضات قوی تر می شوند.

اکسی توسین هورمونی است که در هنگام تولد و بعد از تولد نقش مهمی دارد، این هورمون پس از باز شدن رحم و در حین زایمان ترشح می شود و باعث تسهیل زایمان، تحریک نوک سینه ها و ترشح شیر مادر می شود.

ترشح هورمون اکسی توسین در هنگام زایمان بسیار مهم است. در مادرانی که برای سزارین می روند، گاهی لازم است برای افزایش انقباضات، اکسی توسین تزریق کنند.

یکی دیگر از مزایای روش زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین عدم وجود هورمون اکسی توسین برای تقویت انقباضات رحمی و عدم قرار دادن کاتتر در مثانه است.

زمان ترخیص مادرانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند

از مزایای زایمان طبیعی برای مادر می توان به زمان تخلیه اشاره کرد. پس از زایمان طبیعی، مادران به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری می شوند. پس از این مدت، مادر برای اطمینان از وضعیت جسمی و روحی خود، پس از انجام عملی خاص ترخیص می شود. این زمان برای مادرانی که سزارین شده اند بیشتر است و بعد از ترخیص آنها اتفاق می افتد.

برخی از مراحل فرآیند رهایی مادر از جنبه های بهداشتی با زایمان طبیعی به شرح زیر است:

الف- علائم حیاتی و وضعیت روحی را بررسی کنید

در این ناحیه علائم فشار خون، نبض، تنفس و افسردگی مورد توجه قرار می گیرد.

ب- به وضعیت دفع ادرار و مدفوع توجه کنید

در این زمینه توجه به توانایی مادر در دفع ادرار و مدفوع بعد از زایمان بسیار مهم است.

اندازه گیری مقدار هموگلوبین C

این نوع آزمایش در مواردی انجام می شود که مادر از کم خونی رنج می برد و برای اطمینان از وضعیت پس از زایمان در نظر گرفته شده است.

د- میزان هزینه های مادران زایمان طبیعی

ما از بسیاری جهات به این نکته اشاره می کنیم که هزینه زایمان طبیعی بسیار مقرون به صرفه است.

یکی از دلایل این امر این است که مادر پس از زایمان به مدت طولانی در بیمارستان بستری نمی شود که باعث کاهش هزینه می شود.

5- عدم وجود بیماری برای مادر پس از زایمان طبیعی

از دیگر مزایای زایمان طبیعی برای مادر می توان به عدم بیمار شدن بعد از زایمان اشاره کرد. مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند، معمولاً زخم، عفونت یا سایر مشکلاتی را که مادرانی را که با سزارین زایمان می کنند، آزار می دهند، تجربه نمی کنند.

عواملی مانند پارگی رحم در سزارین نیاز به نظارت زیادی دارد و همچنین به خود مادر فشار وارد می کند. این مشکل در زایمان طبیعی وجود ندارد و ذهن مادر آرام است.

برداشت شده از: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد