مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

یک اشتباه مرگبار در بافت تاریخی یزد کشف شد و چگونه از آن اجتناب کنیم


مدرسه چهارباغ در نبش خیابان آمادگاه و چهارباغ قرار دارد. ازاره محراب، به ارتفاع ۱/۳۰ متر، از سنگ مرمر است و نبش دیوار داخلی و خارجی محراب با کاشیپیچ فیروزهای پوشیده شدهاست. مرکز خرید ارکیده با طراحی داخلی بسیار لوکس، بیش از ۲۰۰ واحد تجاری فعال و برندهای بسیار معروف از بهترین و محبوبترین مراکز خرید اصفهان به شمار میرود. مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان با نمای ظاهری زیبا و طراحی داخلی بسیار لوکس، کمی دور از شهر قرار دارد؛ اما با تنوع و کیفیت مناسب کالاها از بهترین مراکز خرید اصفهان به شمار میرود. این مرکز خرید نسبت به دیگر مراکز خرید اصفهان چندان بزرگ نیست؛ اما تمام کالاهای برندهای داخلی و خارجی آن از تنوع و کیفیت مناسبی برخوردار است. سبک معماری در دوره صفویه برپایه نمایش اقتدار امپراتوری از یک حکومت اسلامی است، که با قرار دادن بناهای خاص در مرکز شهرها بهخصوص پایتخت سعی در جلب توجه بیشتر و بزرگتر جلوه دادن نمایههای مذهبی و سلطنتی داشتهاند.با تحولاتی که در زمان پهلوی مبنی بر ساخت جادهها و خیابانها در اطراف میدان صورت گرفت دسترسی سواره را نیز به میدان نقش جهان افزود. این بازار، راهروها و دالانهای متعددی را شامل میشود که انواع صنایع دستی اصفهان، اشیای عتیقه، پارچه و فرشهای گرانقیمت در آن به فروش میرسد؛ حتی اجناس آن به کشورهای خارجی نیز صادر میشود.در بازار قیصریه حجرههایی وجود دارد که حدود ۴۰۰ سال است که یک کالای خاص را عرضه میکنند. غرفه های اصلی در یک ردیف عمودی سه طبقه و مرتفع در وسط غرفه های دیگر دیده می شوند. در میان تمام آثار تاریخی و گرانبهایی که در اصفهان باشکوه دیده میشود، میدان نقش جهان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

پروژه باغ کتاب تهران - گروه صنعتی بوذرجمهر این نکته را هم بهخاطر داشته باشید که زیباییهای یزد نه فقط در جاذبههای تاریخی و طبیعی بلکه در تمام کوچه و پسکوچهها و فرهنگ اصیلی است که در تمام آن جریان دارد. 1994)، ارزش میراثی را مطلوبیت ناشی از آگاهی اشخاص در نگهداری دارایی­های منبع طبیعی برای نسل­های آینده تعریف می­کند. منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: نامشخص«بازار هنر» از بازارهای سنتی اصفهان است که از دوره صفویه تا امروز، بازار طلافروشهای شهر اصفهان به شمار میرود. منبع عکس: isfahancitycenter.com، عکاس: نامشخص«مرکز خرید سیتی سنتر» یکی از مشهورترین و بزرگترین مراکز خرید اصفهان است که هفت طبقه دارد. منبع عکس: utravs.com، عکاس: نامشخص«مرکز خرید جلفا» از مشهورترین مراکز خرید اصفهان به شمار میرود که در منطقه جلفا و در نزدیکی کلیسای وانک قرار دارد. منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: نامشخص«بازار نقش جهان» از مشهورترین مراکز خرید و بازارهای سنتی اصفهان است که بهعنوان بخشی از منظر «میدان نقش جهان» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.قدمت میدان نقش جهان به دوره صفویه بازمیگردد؛ اما در دوره سلطنت رضاخان بازسازی حجرههای اطراف میدان، باعث تجدید حیات این بازار شد. و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که بهعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. امسال نیز نخل حسینیه بعث (شاه طهماسب) مرمت خواهد شد چراکه بیش از ۳۰۰ سال عمر دارد و سال آینده نیز نخل برداری آن در همان مکان انجام خواهد شد. ۱- گویش نواحی شرقی استان همچون شهرستانهای نائین و مناطق شرق شهرستان اصفهان (شامل شهرستانهای کوهپایه، جرقویه، ورزنه، رودشت، جلگهٔ رودشت غربی) نطنز، اردستان، گزبرخوار, خوانسار و وانشان گلپایگان که به گویش ورزنه ای یا همان فارسی پهلوی یا تاتی معروف است و تا حدودی شبیه به مردم یزد و زرتشتیان یزد است. بر اساس سرشماری پستانداران در سال ۱۳۹۴ جمعیت ۳ گونه کل و بز، قوچ و میش و آهوی ایرانی در مناطق چهارگانه استان بالغ بر ۲۵۰۰۰ رأس گزارش شدهاست.

بر اساس کاوشهای باستانشناسی میتوان دریافت که معماری ایران به حدود هفت هزار سال پیش از میلاد بر میگردد. بازدید کامل از بازار قیصریه حدود پنج تا ۶ ساعت زمان نیاز دارد. بسیاری از گردشگران برای اقامت خود در اصفهان به دنبال اقامتگاهی با قیمت مناسب هستند تا بتوانند هزینه های اقامتی خود را تا حد چشمگیری کاهش دهند. هتلهای بسیاری در یزد وجود دارند که میتوانید برای اقامت در این شهر تاریخی و زیبا، بسته به هزینهای که برای اقامتتان در نظر دارید، یکی از آنها را رزرو کنید. برای بازدید از کلیسای وانک و سایر دیدنی های اصفهان با تور اصفهان علاءالدین تراول همراه باشید و رزرو هتل در اصفهان و تهیه بلیط هواپیمای خود را به ما بسپارید. این راهنمای تور درباره خیابان هایی که به چهارباغ وصل میشود تصریح کرد: خیابان پارس زمانی که کوالالامپور به خواهرخواندگی اصفهان درآمد، به نام این شهر تغییر نام داد. درب اصلی کاخ توسط شاه عباس از نجف و حرم حضرت علی (ع) به ارمغان آورده شده که برخی معتقدند علت نامگذاری عالی قاپو نیز حرمت و عظمت این درب متبرک بوده است.در جایی دیگر بیان شده که نام این مکان از باب العالی عثمانیان گرفته شده، زنجیری بسیار بزرگ از درب کاخ آویزان بوده که مردم عادی برای امان خواستن یا عدالت خواهی به آن دخیل میبستهاند و کتیبه ایی که بر سردر ورودی نصب شده منقش به ۱۱۰ توپ جنگی است که در حروف ابجد نماد نام امام علی (ع) است. برگزاری بازارچههای سنتی و صنایع دستی نیز جلوهی خاصی به میدان بخشیده که معرف پیشینه تاریخی هنرهای دستی است.در زمان حکومت شاه عباس صفوی و جانشینانش میدان نقش جهان بهعنوان مکانی برای برگزاری جشن ها و آیینهای مذهبی، سلطنتی و سنتی مورد استفاده قرار میگرفته است. که عموماً جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان میباشند.

دورتادور میدان نقش جهان، حجرهها و مغازههای کوچک و بزرگی در دوطبقه وجود دارند که انواع صنایع دستی اصفهان و سوغات اصفهان را عرضه میکنند. منبع عکس: touristgah.com، عکاس: نامشخص«مرکز خرید گلدیس» یکی از مراکز خرید اصفهان برای تهیه محصولات سنتی و صنایع دستی است. قوس شبیه به قوسهای ساسانی؛ منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Erfanaslan)نقشه مسجد فهرج بسیار سادهتر از تاریخانه دامغان است و شبستانی با سه دهانه دارد که دهانه میانی بزرگتر از دو دهانه چپ و راست آن است. که در زمان حیاتش به تدریس دروس فقه و برگزاری جلسات مذهبی در مسجد میپرداخت.کاشیکاری مسجد از داخل تماما بهصورت معرق کار شده و کتیبههایی که با خط ثلث نوشته شدهاند از آثار علیرضا تبریزی عباسی بر دیواره های مسجد جلوه میکند. در قسمت داخلی بنا با کاشیکاری هفت رنگ و منقش به طرحهایی از قبیل گل، بته، شکارگاه، پرندگان و حیوانات مختلف و مینیاتورهای منحصربهفرد تزیین شده، و در کنار این تصاویر نقاشی هایی از آنژل و لوکار از نقاشان اروپایی بر دیواره بنا خودنمایی میکند.طبقات کاخ با دو ردیف پله مارپیچ و یک ردیف پلکان زیگزاگی که به پله های شاهی معروف است و شامل ۹۴ پله است به هم مرتبط میشوند. بنابراین ارزش اقتصادی میدان نقش جهان در سال 1389 بیش از 47855 میلیون تومان نزد بازدیدکنندگان داخلی سال 1389 از مجموعه بناهای میدان نقش جهان برآورد شده است. نبوغ کاشی کاران عصر صفویه در نوع خود ستودنی و بیمثال است. از همین رو ساختمان مسجد جامع بهعنوان مهمترین بنا درست در مقابل ورودی قیصریه ساخته شد تا بهمحض ورود به میدان بهعنوان اولین مکان به چشم بیاید.علاوه بر این در وسط میدان حوض آب که در محوطه جلوخان قیصریه قرار گرفته بههمراه میلههای شمالی بازی چوگان و درختان چنار بلندی که در پیرامون محوطه خودنمایی میکنند، موجب میشود که هر فردی که از ورودی قیصریه به میدان پا بگذارد در نگاه اول بخش اعظمی از زیباییها و نمادهای میدان را ببیند، که این نوع طراحی در نوع خود بینظیر و بسیار هوشمندانه است.

در قسمت غربی میدان نقش جهان، باغ چهلستون قرار دارد که با ورود به آن می توانید کاخ چهل ستون را به راحتی مشاهده کنید. ایوان ستون دار مقابل اتاق پنج دری و ایوانچه های مقابل اتاق های سه دری با یکدیگر پیوسته بوده بدین ترتیب همچون رواقی سراسر این جبهه را می پیمایند. در نوع معماری عهد صفویه ساختار به هم پیوسته ساختمانهای اداری، کاخهای تشریفاتی، کارخانهها، مطبخها، اصطبلها، همگی علاوه بر نمایش شکوه پادشاهی موجب میشده که نظارت یکسان و همزمانی بر تمامی بناها و امور مربوط به آنها را داشته باشند. ویژگیهای خاص این نوع از معماری با طراحی مناسب، پوشش دقیق فصلی، ایوانها، محاسبات بدون نقص، ستونهای اصلی و فرعی همگی بهعنوان مهمترین وجه تمایز آن با معماری سایر ملل میشود. قسمتی از باغ گل ها با وسعت ۲۵۰۰ مترمربع و ارتفاع ۳ متر به نام باغ صخره ای مشهور است. در دوره تیموری در محلی که باغ قرار گرفته بود میدان کوچکی ساخته شد که به نام همان باغ یعنی نقش جهان خوانده می شد. که خیابان سپه به چهارباغ عباسی میرسد و عمود بر رودخانه زاینده رود بوده و در قسمت جنوبی به میدان امام علی یا همان میدان عتیق که مشرف به تمام بازارهای دور میدان است، متصل است.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالیقاپو، مسجد شاه (مسجد امام). این کاخ باشکوه همانطور که در بازدید از آن خواهید دید، در طرف غرب میدان و در خیابانی طولانی قرار گرفته است. در دیوار و سقف این اتاق تزیینات دیدنی را خواهید دید. دور تا دور حیاط اتاق هایی گرم با معماری منحصر به فرد است که همگی با پنجره های چوبی و طرح دار ساخته شده اند. حدودا 8 کیلومتر که در این مسیر برانید، ورودی آتشگاه را میبینید که در اینجا میتوانید خودروی خود را پارک کرده و تا کوه آتشگاه پیادهروی کنید. بعد از آن حتماً از این میدان خرید کرده و سوغاتی تهیه کنید. و این چنین شد که بعد از اسکان ارامنه در منطقه کلیسای وانک، این کلیسا نخستین بنای مذهبی ساخته شده در آن زمان بود. کاروانسرای بزرگ آنجا، بنای قصیریه، و حمام شاهی را وقف سادات مدینه و به خصوص برای هزینه ازدواج دختران و پسران سید این شهر کردهاست. مساحت حمام خان ۱۱۷۰ متر مربع و زیر بنای آن نهصد متر مربع است. مساحت میدان چوگان حدود ۸۳۵۰۰ متر مربع از بزرگترین و شاخصترین مراکز برگزاری بازی چوگان محسوب میشود. دمای بازار بزرگ اصفهان در فصل تابستان حدود ۱۰ درجه خنکتر و در فصل زمستان حدود پنج تا هشت درجه گرمتر از هوای بیرون بازار است. دخمه ها را نیز از سنگ، خشت و سیمان می ساختند تا اجساد با خاک در تماس نباشند و آن را آلوده نکنند. در بازار بزرگ حکیم علاوه بر فرش، کالاهایی مانند پارچه و ترمه نیز عرضه میشود که گردشگران آنها را بهعنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود خریداری میکنند. در محوطه این مجتمع تجاری، پارک سرسبز و بسیار باصفایی قرار گرفته که سبب نامگذاری این مرکز خرید شده است و بازدیدکنندگان میتوانند پس از یک خرید طولانی در این پارک استراحت کنند.مرکز خرید پارک ۴۰۰ فروشگاه با انواع کالاهایی مانند پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، ساعت، زیورآلات، لوازم صوتی و تصویری، لوازم دیجیتال، آلات موسیقی، اسباببازی، لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر، لوازم تزیینی منزل، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی، لوازم تحریر را شامل میشود.

آنقدر این میدان بناهای زیبا و تاریخی دارد که دست شما را در انتخاب یک لوکیشن مناسب جهت عکاسی باز میگذارد.گشتوگذار در بازار نیز بخش جدا نشدنی از هر سفر است، وجود بازارها متعدد در اطراف میدان نقش جهان علاوه بر ایجاد یک مرکز تجاری فوقالعاده، شما را در انتخاب و خرید آسان یاری میکند.قهوهخانه هایی در اطراف میدان نقش جهان به چشم میخورند که در گذشته بهعنوان محلی برای گذران وقت شاعران، هنرمندان، درباریان و گاها مردم عادی استفاده میشده، در برخی از این قهوهخانهها پردههای نقالی برپا میشده و مرشد یا نقال با بازگو کردن داستانهای شاهنامه نقش بسزایی در سرگرم کردن مشتریان قهوهخانه داشت اند. کالسکه سواری از دیر باز بهعنوان یکی از مشاغل سنتی اصفهان شناخته میشود که امروزه شکلی جدید و فانتزی در جهت گردشگری پیدا کرده است.در قسمتی دیگر عکاسخانهها یا عکاسیهای سیار به شما امکان میدهد که در فضای تاریخی و با معماری باشکوه ایرانی بهترین خاطرات را ثبت کنید. یکی از این تفریحات لذتبخش کالسکهسواری در محوطه میدان است، کالسکههای رنگارنگ با اسبهایی که با مهارت خاصی تزیین شدهاند، جلوه بسیار دلنشینی به میدان بخشیده است.صدای سم اسبها و چرخ کالسکه بر مسیر سنگفرش شما را به گذشتههای دورتاریخی می برد. لو) به معنی کسانی که کلاه سیاه بر سر میگذارند است.

در جایی دیگر پیترو دلاواله جهانگرد ایتالیایی میگوید:سر تا سر میدان را عمارتهای باشکوه با بناهای خیرهکننده، که با تقارن و نظم خاصی و با کمترین فاصله نسبت به هم ساخته شدهاند، فرا گرفته، غرفهها و ایوانهایی که با تبحر خاصی هم سطح با خیابان ساخته شده است. حمام خان که به تازگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، امروز دیگر به یکی از جاذبههای گردشگری یزد تبدیل شده است و مسافرانی که برای بازدید از میدان و بازار خان میآیند، حتما برای استراحت و تازه کردن گلو و یا خوردن یک وعدهی غذایی به این بنای تاریخی زیبا سر میزنند. با قدمزدن در این بازار قدیمی و تماشای محصولات و خرید از این بازار از یک مکان تاریخی نیز دیدن کردهاید. دقت استادکارانی مثل غفار کاشی تراش نصرالله نقاش و گچ بر نیز به حدی بوده که بین قسمت تعمیر شده و نشده هیچ تفاوتی وجود نداشته است. این عنصر حیات بخش علاوه بر نقش مذهبی خود در ایران باستان در آیینها، نیایشها و جشنها نیز برپا می شده است و حتی در دوران هخامنشی به عنوان وسیله ای ارتباطی مورد استفاده قرار می گرفته است. البته بیش از ۵۰ نفر از داخل بدنه شهرداری به علت تخلفات نیز بازداشت شدند. شهرهای خلاق به شهرهایی گفته میشود که بر اساس نوآوری و توسعه پایدار شهری ساخته شدهاند. در تمام ادوار تاریخی از اصفهان بهعنوان شهری با رونق و فراوانی یاد شده، بناهایی که در این شهر ساخته شدهاند هرکدام بیانگر معماری غنی ایرانی است که طی دوره های مختلف با معماریهای مقارن با خود ترکیب شده که علاوه بر ایجاد خلاقیت در ساخت بنا در ارتقا سبک های معماری ایرانی نیز بسیار موثر بوده است. یک پستو نیز در این زیارتگاه ساخته شده که همواره آتشی در آن روشن است و آن را محل ناپدید شدن مروارید میدانند.پیروان دین زرتشت پیامبر در روستاهای شریفآباد و مزرعه کلانتر، هر ساله پیش از غروب روز ۲۵ فروردین ماه در این مکان جمع میشوند و به نیایش و شادی و برگزاری جشن هیرومبا میپردازند.

این سفرها چهار بار با کشتیهای بخار از طریق اقیانوس هند و یک بار با پای پیاده و شتر از ریگزارهای بلوچستان ایران و پاکستان انجام شد. در زمان فتح هند توسط داریوش اول چوگان در سرزمین هند نیز شناخته و رواج پیدا کرد. بهطور مثال در دوران هرج و مرج پس از مرگ ابوسعید، مبارزالدین محمد به واسطه تمایل به سرزمین مادری خود در خراسان به نام شاهزاده مغول خراسان، طغاتیمور خان، سکه ضرب کرد و ایلخانی او را به رسمیت شناخت. باغ چهلستون همانطور که گفته شد در بخشی از باغ وسیعی به نام جهاننما قرار دارد. میدان نقش جهان بعد از میدان تیان آنکمن در پکن چین، دومین میدان بزرگ جهان است. این خط از انتهای خط ۱، یعنی پایانه صفه، شروع و بعد از عبور از سپاهان شهر بهسمت بهارستان میرود. سازمان میراث فرهنگی به طور مکرر در گفتوگو با رسانهها در این مورد اعلام کرده است که ترجیح میدهند که خط شمال به جنوب مترو اصفهان از نزدیکی سی و سه پل و محور چهارباغ عبور نکند. این بازار ۹۴ متر طول و ۳ متر عرض دارد و در شمال خیابان قیام قرار گرفته و معماری بسیار زیبایی دارد. میدان نقش جهان در شمال شهر اصفهان و در مرکزیت مجمعه بناهای دولت خانه صفوی قرار گرفته است. وجود دولت خانهها و کاخهای حکومتی برا اهمیت سیاسی میدان صحه میگذارد. عالی قاپو در زبان ترکی به معنا درگاه یا دروازه بلند است، که در ورودی عمارت دولت خانه دوران صفوی بوده، در ابتدا با معماری ساده که بیشتر فضاهای نظامی را تداعی میکرد ساخته شده و در زمان شاه عباس اول طبقات و در زمان شاه عباس دوم ایوانها و ستونها به آن اضافه شد.راه پلههای مارپیچ طبقات را به هم متصل کرده، و مینیاتورها و گچبریهای بینظیری که طبقات را تزیین کرده موجب شده تا ابن بنا در فهرست بهترین و نفیس ترین آثار دوره صفوی قرار بگیرد.

در شهر کویری میبد؛ بناهای خاکی، درختان سبز و آسمان آبی، ترکیب رنگی زیبایی ساخته و با بازی رنگ و نور، در نگاه اول چشم هر بیننده را خیره میکند و حالتی عرفانی به وی دست میدهد. از دیگر عجایب ساخت این مسجد میتوان به طراحی و رنگبندی خاص گنبد مدور با نقشهای اسلیمی اشاره کرد که با تغییر زاویه نور خورشید در طول روز، رنگ کاشی ها نیز تغییر میکند بدین صورت که در صبحها به رنگ خاکی، ظهرها به رنگ صورتی و در زمان غروب به رنگ خاکستری در میآیند. از بخش شمالی میدان نقش جهان که وارد بازار شوید، سردر بازار با کاشیهایی به رنگ آجری، سورمهای و گلبهی خودنمایی میکند که با طرحهای اسلیمی بهصورت مقرنس کار شده است. برای دسترسی به این بوم گردی وارد بلوار شهید منتظر قائم شوید، در چهارراه مسیر مستقیم (بلوار بسیج) را در پیش بگیرید، در انتهای بلوار دور بزنید و وارد کوچه جهانی و سپس پولاد شوید؛ بوم گردی خشت و خاطره ابتدای کوچه هشتم قرار دارد.منبع عکس: وبسایت جاباما / عکاس: ناشناسآتشکده زرتشتیان، آبانبار رستم گیو، موزه اسناد و نسخ خطی، مجموعه امیرچخماق، باغ دولتآباد، موزه آینه و روشنایی، زندان اسکندر و دخمه زرتشتیان از دیدنیهای اطراف اقامتگاه خشت و خاطره یزد هستند. کافیست خود را به چهارراه حکیم نظامی برسانید و از آنجا به خیابان نظر شرقی. این محل بهعنوان مکانی برای بست نشستن نیز مورد توجه بوده بدین صورت که افرادی را که به مجازاتی خاص محکوم میکردند به آنجا پناه برده و آنقدر از درگاه شاه طلب عفو میکردند تا بخشیده شوند و از مجازاتشان صرفنظر شود. بر اساس شواهد تاریخی این میدان برای حضور همیشگی مردم در تمام مراسمات آیینی و مذهبی به شمار میرفته است.آیینهای بیشماری همچون شاطر دوانی، آتش بازی، قپق اندازی نیز در کنار سایر برنامههای سلطنتی و مذهبی برگزار میشده، همچنین مراسمات غیررسمی مانند حقه بازی، خیمه شب بازی یا برگزاری بازار دستفروشها و هنرنمایی لوطیها در بخشهای مختلف میدان طرفداران دخاص خود را داشته است.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت اجاره ماشین جهت سفر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد