مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

آموزش تعریف سرعت و Duplex برای پورت سویچ سیسکو به زبان ساده

چگونه سرعت یک پورت سویچ سیسکو را تعیین کنیم؟ چگونه حالت Duplexing پورت سویچ سیسکو را تعیین کنیم؟ تعریف سرعت سویچ شبکه ، هر یک از پورت های سویچ برای خود تنظیماتی دارد که می توان آنها را تغییر داد ، برای مثال سرعتی که هر پورت در آن فعالیت می کند و یا اینکه پورت بصورت half –duplex کار می کند یا full duplex ، زیبایی تنظیمات سویچ های سیسکو در این است که شما می توانید برای هر یک از پورت ها و یا یک سری از پورت ها این موارد را بصورت جداگانه تعیین کنید ، مثلا به سویچ بگویید که پورت شماره 16 با سرعت 50 مگا بیت بر ثانیه و پورت های 11 تا 15 با سرعت 90 مگا بیت بر ثانیه کار کنند . مثال : برای تعیین سرعت و duplex برای یک پورت سویچ از دستور زیر استفاده می کنیم :

 

 

Switch(config)#interface fastEthernet 0/1

Switch(config-if)#speed 10

Switch(config-if)#duplex full

 

خوب در اینجا شما می توانید برای هر یک از پورت ها بصورت تک تک سرعت مورد نظرتان را انتخاب کنید ، ولی اینکار ضمن زمانبر بودن ، برای کسی که فعالیت حرفه ای در زمینه سیسکو را شروع کرده چندان جالب نخواهد بود ، شما برای اینکار می بایست بتوانید یک رنج از پورت های سویچ را انتخاب کرده و به تمامی آنها بصورت یکجا سرعت و duplexing مناسب را مشخص کنید .آموزش لینوکس ، مثال : برای تعیین سرعت و duplex برای چندین پورت سویچ بصورت همزمان از دستور زیر استفاده می کنیم :

 

Switch(config)#interface range fastEthernet 0/1 - 6

Switch(config-if-range)#speed 100

Switch(config-if-range)#duplex full

 

نکته : برای مشاهده نتایج می توانید از دستور show config استفاده کنید .

ارتباطات کلا به سه نوع طبقه بندی میشن :

 

    Simplex: یک طرفه ، یعنی یک طرف صرفا ارسال کننده دیگری صرفا گیرنده مثل تلویزیون و رادیو

    Half Duplex: دو طرفه غیر همزمان ، یعنی دو طرف میتونن ارتباط داشته باشن ولی نه بصورت همزمان و همیشه باید یکی قطع کنه اونیکی بفرسته مثل واکی تاکی.

    Full Duplex: دو طرفه همزمان ، یعنی همزمان هم میتونی بفرستی هم بگیری مثل تلفن.

 

در دوره آموزش نتورک پلاس یا همان مبانی شبکه ، شما با مفهوم Duplexing و تعریف سرعت ها در شبکه آشنا می شوید. اگر می خواهید در حوزه شبکه های سیسکو حرفه ای شوید ، توصیه می کنم سری به دوره های آموزش سیسکو وب سایت بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد