مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

مجله آسمونی

مجله اینترنتی آسمونی

دستگاه همایون چیست؟


یکی از آهنگ های معروف آلبوم همایون آهنگ بیداد استاد پرویز مشکاتیان و استاد محمدرضا شهزاریان است. پرطرفدارترین آهنگ واحد همایون آهنگ خاطره انگیز "نه بهات ام به کس دل، نه بهات می به کس دل، چو تاثاپره بر موز، رها رها رها معان" از همایون شهزاریان است. بیت این تصنیف درباره دستگاه همایون نوعی تعریف از دستگاه است «در حد چو خطاپره رهایی از رهایی».

ساز همایون با وجود رها شدن و آشفتگی، وزن و وقار و عظمت خاصی دارد. به طوری که برای جلسات قدیمی بزرگواران مناسب بود. شاید چون این ابزار بیشتر در دربارهای سلطنتی با همایون ساخته می شد، به آن همایون می گفتند. موسیقی همایون اغلب غمگین است، اما درخشان. ابزار عاشق به دلیل غم عجیب و شوری خاص نام دیگر ابزار همایون است. دانلود بهترین آهنگ ها  غم گرم و غم ناب دارد. گوش دادن به آهنگ های ساز همایون ما را به آرامشی عمیق و هوشمند می رساند.

آهنگ های معروف در دستگاه همایون

آلبوم «بیداد» در سال 1364 به عنوان جان تازه ای در کالبد موسیقی سنتی ظاهر شد و به نام بخشی مهم از موسیقی همایون نامگذاری شد. از نمونه های شنیده شده می توان به تنظیم تصنیف همایون خرم به نام «تقتم ده» اثر همایون گهچه بیداد با شعر «ساغرم رشک ساقی...» اشاره کرد.

شعر «سرگشته» همایون با بیت معروف «کجایی ای افسانه...» هم همایون خرم است. سامان احتشامی آثار همایون خرم را در قالب آهنگ پیانو در آلبومی به نام همایون های همایون گردآوری کرده است. تصنیف های ماندگار «کاروان شهید» و «در هوایات بیکرم» به خوانندگی استاد شهرام ناظری نیز از آثار همایون است. تصنیف زیبای بنان شبیه قطعه «ته بهار دلنشین وهه سوی چمن» به خوانندگی همایون است. با مثال های فوق بی جهت نیست که همایون را محبوب ترین ساز موسیقی سنتی بدانیم. چکاوک، بیداد، نی داوود، عشاق، نیریز، صوفی نامه از ارکان آثار همایون است.

دستگاه سه پایه چیست؟ موزیک باران

ساز سه گانه از ژانر غمگین موسیقی سنتی ایرانی است و مردم را به گریه می اندازد، اشعاری آتشین دارد اما این بدان معنا نیست که آهنگ های شادی در این دستگاه وجود ندارد، به عنوان مثال «گل آمد به آمد» به صورت سه گانه است اگرچه لحن این ساز آهنگ شاد است، سایه ای از غم دارد. برخلاف همایون که دارای ملودی سلطنتی است، آهنگ در سیستم سه گانه محبوبیت بیشتری دارد. بسیاری از آهنگ ها، سرودها و تسبیح های محلی و محلی نیز در دستگاه سه گانه یکی از سازهای مهم موسیقی اسلامی است.

زنگ شتر سه بار از بوق دستگاه به صدا درآمد، یادم رفت، من،. حصار را می توان تقابل و پیروزی نامید.

آهنگ ها در دستگاه سه طرفه

دستگاه سه گانه در قرآن و در موسیقی ترکی و عربی یافت می شود. آلبوم های در خیال و راسفای دل از محمدرضا شجریان نمونه هایی از نظام سه گانه شجریان است. شعر معروف «رسوای زمان» از همایون خرم بهترین نمونه شعر در نظام سه گانه به شمار می رود. ما برخلاف رژیم همایون نمی توانیم «رسوایی عصر» را بشنویم و بی پیرایه می مانیم. اما بهترین آهنگ سه گانه در ایران بی شک «ربنا» است. این آهنگ توسط استاد شایاریان ساخته شده است. این بدان معنی است که خواننده با استفاده از زاویه ای به دستگاه دیگری منتقل می شود.

چهارضلعی چیست؟

ساز چهارگاه در موسیقی ایرانی حس دیدن طلوع خورشید، آغاز زندگی انسان و بیداری شهر را تداعی می کند. یکی از انتقاداتی که به موسیقی کلاسیک وارد است، کم عمق بودن آن است. دستگاه چهار صفحه ای رو به بیرون است، حرکتی در درون ما ایجاد می کند و وارد حال و هوای حماسی می شود. شاید هیچ آهنگی از چاخرگا با آهنگ «سلام علیکم» حسن کسایی با سبک سازش متفاوت نباشد. از این مثال می توان دریافت که دستگاه چهار نقطه ای را می توان برای پذیرندگان اولیه که با انگیزه و مشتاق هستند استفاده کرد. ابزار مربع در حال حرکت است.

گوشه ای در نظام مربع را می توان نغمه، کاریشما، هادی، پهلوی، رجز، منصوری، لزگی، متن و حاشیه، رنگ شهر آشوب نامید. زوایای یک مربع با زوایای یک مثلث یکسان است.

دستگاه های چهارگاه به دلیل عظمت و کمیت درونشان در جشن ها استفاده می شود در شب تاسوعا و عاشورای حسینی آهنگ «ای اهل معبد، میر و علمدا بیایند» یا «امشب شاه دین در معبدش مهمان است». " نیز خوانده می شود. ساز چهارگاه

آهنگ های معروف در دستگاه چهار طرفه

سالار عقیلی «وطنم و شکوه پابرجا» یکی از پرطرفدارترین آهنگ های شبکه چهارگاه است. پیرها وقتی می خواستند از جمعی صلوات بگیرند، می گفتند: «اول صلوات به مدینه مصطفی». این لحن در یک محیط چهار نقطه ای است. اگر صبح ها شاهد پخش آهنگ سنتی از رادیو باشیم، اغلب شکی نیست که در میدان است.

یکی از معروف ترین تصنیف های قدیمی ایران ترانه دخترک جلیده علینقی وزیری است. «دختر ژولیده» یکی از آهنگ‌های آلبوم «دست‌ها» است. بسیاری از دوستداران موسیقی با شنیدن نام چهارگاه بلافاصله یاد این آلبوم می افتند. اولین آهنگ این آلبوم چکاد نام دارد که توسط استاد پرویز مشکاتیان، نوازنده و آهنگساز «دوستان» سروده شده است. چکاد در دامنه های دماوند و بر دریاچه لار در دشت باشکوه مشکاتیان نوشته شده است. چارگاه دستگاهی است به اندازه قله دماوند و برد آن.

منظور از دستگاه ماهواره چیست؟

دستگاه موسیقی محور مانند منبع آرامش و امید است. با صدای امواج آرام دریا در ساحلی خلوت و نیمه آرام استراحت کنید. دستگاه ماهور لبخندی خفیف بر لبان می آورد و حس شادی را به شنونده می دهد. برای درک دستگاه ماهواره ای، می توانیم روزهای مدرسه خود را به یاد بیاوریم. وقتی امتحان نهایی را دادیم و با آسودگی و شادی خاصی به خانه رفتیم.

عملکرد گوشه ماشین ماهور، درآمد، باز، ورودی، پدر، پدر، مجلس افروز، دیلوک، خسروانی، کاوران، تربانی، نیشابورک، طوسی، مرادخانی، فیلی، حصار ماهور، زیرافکند، نیریز، شکسته، عراق حزین، کریمه، زنگوله، India Rok, Kashmir Rok, Abdulla Rok, Karishma Rok, Zapir Rok, Massavi, Sakiname.

قطعات موتور ماهواره

از تصنیف های قدیمی ایرانی در منظومه ماهور می توان به «مرغ سحر» شعر ناب ملک الشعرای بهار سروده مرتضی نی داوود اشاره کرد که تمام ویژگی های دستگاه ماهور در آن به چشم می خورد. وقتی به این آهنگ گوش می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این آهنگ یکسان نیست و شامل خواندن سخت است.

اجرای دستگاهی ماهو را می توانید در آهنگ های خاطره انگیز «کاتابولا تلته مبارک» و «سورو چمن» از آلبوم ببینید و بشنوید. تصنیف دیگر با صدای ماهور «ایران سرای امید» است. شعر هوشنگ ابتهاج، موسیقی محمدرضا لطفی و موسیقی استاد شازاریان ماهور تجربه ای بی نظیر را خلق می کنند. عنوان اصلی این تصنیف «سپیده» در دستگاه ماهار شجریان است که در آلبومی به همین نام آمده است.

دستگاه قفسه سینه راست

بعد از ماهور ظرف مناسبی برای پنجگاه آوردیم چون از نظر حجاب تقریباً شبیه آن بود. تا جایی که برخی آن را گوشه حوریان می دانستند. اما متن دستگاه پنجم راست در ایست و شهید با ماهور متفاوت است. گوشه های دیگر محصول راست پروانه پنجگاه، زنگوله، شتر بل، نغمه، طرز، سپهر، عراق، محیر، آشور آوند، اصفهانک، حزین، شوشتریگردان، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفیر، فرنگ، ابرچپ، راوندی ، لیلی و مجنون در مجموع حدود 40 کارتن برای این محصول در نظر گرفته شده است.

دستگاه پنجم علیرغم زیبایی که دارد نسبت به سایر دستگاه ها از محبوبیت کمتری در بین تولیدکنندگان موسیقی برخوردار است. دلیل این امر را می توان بسته بودن دست آهنگساز یا خواننده برای خلاقیت دانست. این آهنگ در پنجاه راست حاوی احساسات مختلف موسیقی سنتی است. از آنجایی که دستگاه رست پنجگاه ترکیبی از دیگر مقامات موسیقی ایرانی است، می تواند تمام حس و حال دستگاه های موسیقی ایرانی را ایجاد کند.

آهنگ مناسب ماشین های پنجگاه

ساختن استیو مناسب کار سختی است، به همین دلیل تعداد آهنگ ها در استیو مناسب کمتر است. یکی از آهنگ های معروف پنجگاه در سمت راست، آهنگ لالایی «دای دایه وقت جنگه» است. از آهنگ های پنجگاه می توان به «ساز نو آواز نو» و «بهاران آبیدر» با صدای استاد شهرام ناظری اشاره کرد.

آلبوم راست پنجگاه شجریان به خوانندگی محمدرضا لطفی و اجرای محمدرضا شجریان یکی از پرطرفدارترین آهنگ های این ساز است. به همین ترتیب آلبوم «کافله سالار» با صدای استاد محمدرضا شجریان «چشم نوش» و موسیقی محمدرضا لطفی نمونه دیگری از سازهای بی نقص شجریان است. یکی دیگر از آهنگ های معروف تز پنگاه ساز، «ساز و آواز راست پنگاه» در آلبوم «چه آتشا» با صدای همایون شجریه و آهنگسازی علی کومسری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد